Darlings

Monday, February 25, 2013

Budi bahasa Budaya orang kita

Di sebab kan hari ni hari senin yang maha indah . Aku terpanggil rasa nak membebel pasal budi bahasa orang kita. Nak cakap terima kasih , antara ucapan yang paling senang pun susah ke der nak ucap. 

Contoh. Kau dah tolong jawab soalan dia tak kesah lah through fb ke, email ke, Tak boleh reply cakap terima kasih? Orang dah berbahasa, kita tak menyahut. Kang kalau aku tak jawab. Ada yang jawab kedek la hape . Bukan mintak orang bayar pun bagi kita jawab. Tapi bila orang cakap terima kasih tu rasa lerrr sejuk sikit hati. Ye doook?

Pikir pikir kan laaah.

Adios. 
Hari senin tak boleh bebel panjang. Takut jadi entri makian pulak.

Bai!

31 comments:

FarHANa aZwA said...

betul2..org anggp bnde cmtu remeh je..kadang2 tu terase jugak kalau kita ckp trima ksih org xjwb balek..tu la org skg..ssh nak ckp adess..

Rin Saharina said...

alololo pretty, namau emo2 hari isnin yg bhagia ni. hiks =D

MizzTina said...

okbai.. ehh, tetibe... hahaha.. org skang berat mulut..

✿A I N A A✿ said...

tula psl.. asal org sekrang ni suka lupa diri.. dah kita tolong, lepas tu riak tak mahu ckp terima kasih bagai... sabar jelah...

Nai @ TPJ said...

Heran, kaaaan? Kalu x mo ucap terima kasih kot kata pjg.. Ckp je TQ. Tak pon, Aceh.. Ngeee..

Aishah Jahirah said...

heheee ari senin dah bebel ni.biasa le kdg2 ada yg cerdik sombong...huhuu

Hanida Moss said...

sabar ok dear. haha biasa laa monday blues laa tu :p saya kalau dgr org bebel x pasal2 pagi2 isnin pun mesti moody giler.

♥ CIKZEK ♥ said...

haihhh org skrg ni mmg cenggitu laa. sabaoooo jew lerrr

Rashid said...

salam

yup! terima kasih antara 2 perkataan yang boleh cairkan hati ..

Nursaila Norman said...

biasakan diri ucap terima kasih sbg lambang budi bhs kita :)

pst : akak terbiasa ckp TK. ada jgk jenis manusia yg kekok bila akak ckp TK,muka mcm pelik2 je tgk akak.

hmmm :(

are_lin@yu said...

setuju sgt..tp ada jgk sstgh tu xrti adab jgk.huhu

O'gosh Iskandar said...

err...terima kasih Lyaa....hehe...jangan marah2..

N.Aima K said...

hi hi orang berbudi kita berbahasa :)

Maria Menado~ said...

Budi bahasa budaya bangsa.. hehe...

plg sakit jiwa bila kite dah tolong beri'ya i'ya then dia pertikaikan kata dia menyusahkan kite.. oh la la.... dri ikhlas jadi ragu2 lepas tu.

are_lin@yu said...

ucapan tu prlu di ucapla kan bla kta mtk tlg org ke bli brg ke kan..xptt xucap.hehe

ANISRAHIM said...

Betul betul betul...

the malay male said...

rilek...bw bersabar

Ain Norainsyah said...

huhu...tak susah kalau dah jadi budaya dari kecik..memang bengang kadang2 kalau sesusah kita tolong, bukan harapkan balasan..tapi at least cakaplah terima kasihkan...:)

sekian terima kasih. he

gdsbnga said...

mmg sirap gilos kalau kite dh tolong org tp mulut depa kemain berat nak cakap terima kasih -..-

xila dot said...

padia padia padia? hehe orang melayu kannn

fifie said...

Betul. Jarang benar orang kita yang nak hargai orang lain. Susah sangat nak bagi ucapan terima kasih tu.

Cik Yaya said...

salam..

mmg ucpn trima kash tu amat penting..mnunjukkan kita mghrgai ssorng tu yang dah tolong kita ke,atau apa2 pun..yela, utk mnujkkan jgk budi bhsa kita..=)

tapi, diri kita sdri xperlu untk penghargaan itu seandainya kita betul2 ikhlas dlm apa jua situasi..Allah kan Maha Melihat lagi Maha Mengetahui,cukuplah DIA ^_^

SYAH'IZZAT said...

kat cina ni orang x berbudi bahasa langsung! haha :p

Alia Laila said...

Kadang-kadang rasa macam biadap pulak orang yang jawab merapu-rapu bila orang tanya soalan dekat fb, atau kat mana-mana ja la.
Ingat kelakar kot. Eh, emo pulak. Hahaha

nuyui a.k.a miss YUI said...

btol tu..ucap bkn pyh pon..

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

saifudin abu izzudin said...

nice day :)
Bermimpilah tentang apa yang ingin kamu impikan,
pergilah ke tempat-tempat kamu inginkan,
Jadilah seperti yang kamu inginkan,
karena kamu hanya memiliki satu kehidupan
dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal
yang ingin kamu lakukan

http://www.nolimitadventure.com/

hana hadi said...

kalau org maki2 kita marah2 kita pun kena cakap terima kasih. terima kasih dalam hati pun boleh. kalau ckp terima kasih. hati kita jadi sejuk je

ros_reeza said...

singgah tengahari :)
ye, tak mau bebel2 tau.. hihihi..

MaMa Rey said...

tak rugi pun ucap terima kasih kan..

zEri sAfEerA said...

hehe :D fhm2. sy ni tgh praktikal pon dah boleh rs dah bile nk deal dgn manusia ni walaupun ckgu pon ade je yg jnis yg mcm ni. kdg2 geleng kpale. tp 2 la. ckgu pon manusia jugak kan.

 
© 2010; Lyaa Suriany | Designed by: yanasensei | Powered by Blogger